Få avisen også i posten
PERLEPORTEN
 

Fredag 18. april

Tipstelefon: 55 92 29 00 E-post: tips@idag.no  
Bruk idag.no som startside 
Untitled Document
Abort
Familie
Kristenliv
Midtøsten
Næringsliv
Politikk/Økonomi
Samfunn
Skole
Teknologi & Media
Abort
Friskoler
Midtøsten
Næringsliv
Samfunn & Familie
Tro og lære


JØRN STRAND BOK - NID kabb.no visjonnorge.com hjhome.org mamut.no/unihelse israeltoday.no morfarbarn.no homofili.com
 
Joffi
Europrint

- Jeg er dobbelt benådet

Glory Backman jublet av glede da hun fikk nyheten om benådning. Hun sonet en 16 år lang narkotikadom under fryktelige forhold i et thailandsk fengsel. Men den største nåden møtte hun da hun tok imot Jesus, som tilga alle hennes synder.

Finlands største magasiner sto i kø for å få Glory Backmans fantastiske historie da hun landet med fly i hjemlandet etter endelig å være fri.

Velsignet av Gud

Nå forteller hun sin frelseshistorie til Norge IDAG og hun ber til Gud om at beretningen må bli til velsignelse for alle som leser den.

– Egentlig het jeg Eeva. Glory var det nye navnet Gud ga meg i 1996, mens jeg drev misjon i Asia. Jeg lå på gulvet i to timer. Da talte Gud til meg. Jeg fikk to ord – «global », det vil si hele verden. Og han sa at «ditt navn skal heretter være Glory. Så jeg fortalte det til min mann, og han sa «ok». Jeg fortalte det til min sønn, men han svarte «nei, du heter Eeva». Så jeg ba ham spørre Herren. Da kom min sønn løpende tilbake og sa «ja, det stemmer. Du heter Glory», smiler 51-åringen. Hun vet om mange kjente bibelske personer, deriblant Paulus, som opplevde det samme.

Av sigøynerslekt

Hennes foreldre er finske. De kom fra et område nær St.Petersburg, hvor det bor mange finner.

– Og jeg er 25 prosent sigøyner. Det er sikkert derfor jeg liker å reise, smiler hun og forteller om oppveksten i et hjem med foreldre som kun var «navnekristne ». I Stockholm begynte hun tidlig med narkotika.

Fanget av heroin

Året var 1981. Da reiste Glory Backman til Thailand sammen med sin kjæreste, som var fra Armenia. Hun var bare 23 år den gangen. Og i Thailand var heroin billig. Hun fikk lyst til å teste hvordan heroin virket på kroppen.

– Jeg prøvde det i tre dager og var fanget. Tre dager ble til en uke, og etter en og en halv måned på heroin, prøvde jeg og kjæresten min å stoppe, men klarte det ikke. Tidligere var jeg imot heroin, men nå hadde jeg fått den djevelske ideen om å prøve alle typer narkotikum, for å oppleve virkningen og så slutte. Det var en løgn fra Djevelen. Jeg kunne ikke stoppe. Hele kroppen skalv. Jeg kastet opp og måtte ha mer og mer heroin, forteller Glory Backman.

Djevelens slave

Hennes kjæreste oppsøkte flere ganger et tempel i Thailand og ba til gudene om hjelp.

– En gang ble jeg med ham dit. Rundt halsen bar han en liten Buddha. Den kvelden så han meg dypt inn i øynene og sa «jeg er en liten djevel» og i det samme falt smykket av halsen hans. En ond og uhyggelig stemning fylte rommet. Jeg følte at Djevelen lo og sa «nå er du min slave, fanget av heroin og vi gjør hva vi vil med deg», forteller Glory Backman. Hun ble livredd. Forsøkte å døyve redselen med marihuana og øl.

– For første gang i mitt liv ba jeg til Gud. Tidligere hadde jeg feil tanker om en dømmende gud. Trodde jeg måtte forandre meg i alt for å bli god nok, derfor var ikke interessert i Gud. Men nå jeg ropte til Gud: Hvis du er virkelig, hjelp meg! Da vil jeg være din datter, forteller Glory Backman. Hun er sikker på at Gud begynte sin forvandling allerede da.

15 gram heroin

To uker senere reiste hennes kjæreste tilbake til Sverige. Hennes fly gikk neste dag. De ble enige om å smugle ut 15 gram heroin, som er på størrelse med to små sukkerbiter.

– Jeg sa at jeg kunne gjøre det, fordi vi trodde tollerne ville ransake ham, ikke meg. Så vi gjemte heroinet i et fotoapparat. Neste dag på flyplassen leverte jeg pass og billett. Sjokket var stort da jeg ble vinket til side for en ekstra sjekk. Det siste vakten sjekket, var kameraet og der fant han heroinet, forteller Beckman.

Blant kakelakker

Det bar rett til politistasjonen. I seks dager var hun der.

– Jeg skalv over hele kroppen, kastet opp og var veldig syk. Politiet ga meg whisky og heroin for å dempe abstinensen. Det var et fryktelig sted. Jeg lå rett på gulvet, med kun et teppe. Det var biller og kakelakker over alt. Jeg fikk litt ris med egg. Men da jeg våknet for å spise, var maten full av insekter, forteller hun. Den finske ambassadøren besøkte henne en gang. Etter seks dager ble Glory Backman overført til kvinnefengselet og ble stuet inn på et lite rom med 63 andre kvinner.

- Vi hadde nesten ikke plass nok til å legge oss. Det var varmt og tett. Ingen vinduer som kunne åpnes på grunn av gitteret. Vi hadde ikke såpe, tannkrem eller andre hygieneartikler. Flere innsatte ble slått med bambusrør av vaktene, særlig om de stjal mat fra kjøkkenet. Da ble de bundet til en lyktestolpe i to timer ute i solsteiken, med en plakat om halsen hva de hadde gjort, grøsser hun. Det var strenge regler. Det var straff for å gå i bukser og mange rare forbud.

– Jeg minnes en italiensk kvinne som ble tatt for å spille kort. Hun ble slått med bambusstikker så hele ryggen var blodig. Det endte i reaksjon fra den italienske ambassaden, minnes Glory.

Livstidsdom

Der satt hun blant 1.800 fanger. Glory Backman kunne ikke verken engelsk eller thai. Det lærte hun seg i fengselet.

– Den første morgenen sa en fransk jente til meg at dersom jeg ikke tilsto, kunne jeg få en dom på 100 år. Tilsto jeg, ble det 50 år – og det bare på grunn av to små sukkerbiter med heroin, sukker Glory. Men hun var livredd. Løy i retten. Sa hun ikke visste hvorfor heroinet var plantet der. Da den fi nske ambassadøren kom, spurte hun om det var noen finske misjonærer med en levende tro i Thailand.

– Jeg spurte om det, fordi Gud hadde begynt å virke i meg. Snart kom to fi nske lutherske misjonærer. De ga meg et finsk Nytestamente. Og de fortsatte å besøke meg en gang i uka. Kom med ren mat. For maten i fengselet var fryktelig. Den stinket. De innsatte var veldig sultne. De gråt og åt, men vi utlendinger hadde et eget lite kjøkken, minnes hun. Misjonærene fortalte henne om Jesus, og hun lyttet.

Ja til Jesus

Glory Backman begynte å lese i Nytestamentet som hun hadde fått. Men hun var redd og løy fortsatt i retten.

– Da fikk jeg et kunnskapens ord fra Gud om at neste gang jeg var i retten, skulle jeg si sannheten og ikke være redd, fordi Gud er sterk nok til å åpne fengselet. Jeg kom til en korsvei og måtte velge Jesus eller Djevelen og mellom sannhet og løgn. Dypt i mitt hjerte bestemte jeg meg for å prøve om Gud er virkelig og si sannheten i retten. Jeg følte en varme på hodet. Da spurte misjonærene om jeg ville ta imot Jesus. De spurte om jeg trodde at Jesus døde på korset og at Hans blod renser for synd, om Han sto opp og sitter ved Faderens høyre hånd. Og jeg sa ja. Da ba de med meg, og jeg ba om at Jesus skulle komme inn i mitt hjerte, tilgi meg all min synd og være min Herre for alltid, sier Glory Backman. Den Hellige Ånd kom inn i henne og i en visjon så hun at hun hadde båret en stor sekk med tunge steiner på ryggen. Nå var hun tilgitt. Sekken var borte. Hun var fri fra synden.

Glory Backman var overlykkelig. Hun forsto nesten ikke hvorfor, der hun lå på en rismatte på et murgulv i et thailandsk fengsel med mordere og kriminelle rundt seg.

Dømt til 16 års fengsel

- Jeg hadde en glede i meg som var mye større enn den all verdens narkotika kunne gi meg. Jeg leste mer og mer i Bibelen. Jeg klarte ikke å be, så jeg skrev brev til Gud, minnes hun. I neste rettssak erkjente hun skyld.

– Jeg gråt i retten, men Gud sa til meg «ikke gråt, for nå er du ikke alene», minnes hun.

– Det ble sagt at jeg ville få 23 år og seks måneder om jeg tilsto. Jeg fikk 16 år og åtte måneder. Jeg ble overfl yttet for å sone straffen i fengselets verste seksjon, der de med langtidsstraffer sitter. Ei hadde 1001 års fengsel for mord. Men Jesus hadde kommet inn i hjertet mitt, sier Glory. Fylt av Den Hellige Ånd begynte hun snart å tale og be i tunger, men kjente at noe ondt beveget seg inni henne – noe som ville ta henne vekk fra Jesu kors.

– I bønn på kne, åpnet jeg munnen og så to onde ånder komme ut av meg, forteller hun.

Stor vekkelse i fengselet

Glory Backman begynte å vitne for medfanger om Guds kjærlighet og at Jesus tilgir synd. Hun fortalte hvorfor hun var så glad og hvorfor hele livet hennes var forvandlet, selv om hun satt i fengsel. Hun sov på rom med 200 kvinner. Det var for trangt til å snu seg om natten. Mange kvinner hadde barna med seg. Om natten kom store rotter og spiste på babyenes tær og neser, så de fikk sår. En ny bygning ble satt opp i fengselet, og det ble opprydning i biblioteket. Backman oppdaget en eske med bøker som skulle brennes. Det viste seg å være små bøker med Bibelens evangelier og skrifter. Hun var så heldig å få alle bøkene og ble fengselets vandrende kristne bibliotek. Nå hadde hun lært seg thai-språket. Hver morgen klokken 7 gikk hun med bøkene og sang på thailandsk «Hvem banker på døren. Jesus banker på hjertedøren. Slipp Ham inn».

– Jeg begynte å be for fangene og vitne. Og vekkelse brøt ut. Misjonærene hadde jevnlig andakt i fengselet, men bare rundt fem kom. Men på siste andakt før jul var det så fullt at det ikke var stoler nok til alle, minnes hun.

Benådet av kongen

En uke før jul i 1983 kom den fi nske ambassadøren med den store nyheten: Glory Backman var benådet av den thailandske kongen. Hoppende glad løp hun til medfangene og fortalte at hun snart skulle slippes fri.

– Tidligere hadde de utenlandske fangene mobbet meg. De sa jeg brukte misjonærene bare for å skaffe meg mat. Men da de så at Jesus forvandlet meg, ble hele atmosfæren i fengselet forandret. Da de hørte at jeg var benådet, bakte de en stor kake til meg. På den hvite kremen sto det «HALLELUJA », sier Glory Backman.

Hun var ikke bare misjonær i fengselet. Hun ga også barna melkepulver og godter og stelte deres sår.

– Fordi Jesus hadde kommet inn i mitt hjerte. Så jeg ba Gud om at jeg måtte bli i fengselet, fordi de innsatte trengte å høre om Jesus, sier hun.

Jesus helbredet fanger

I fengselet var det en liten sykestue. Der opplevde Glory Backman å få be for pasienter og at Guds mirakel skjedde.

– En kvinne hadde «elefantfot » på grunn av voldsom infeksjon. Legene hadde sagt den måtte amputeres. Jeg ba for henne. Da så vi i et syn at en med hvit kjortel løftet foten opp. Infeksjonen var borte. Hun slapp amputasjon. En annen kvinne fikk foten kuttet av. Hun tok imot Jesus natten før hun døde, minnes Glory Backman. Ofte følte hun seg trett i fengselet, med trengende rundt seg hele tiden. Det siste hun husker før hun ble kalt ut for å settes fri, var en ung kvinne som grep hennes hånd. Hun var gravid og måtte føde barnet sitt i fengsel. Backman tenker ofte på hvordan det gikk med henne og barnet.

Vitnet om Jesus

– Jeg måtte passere tre dører på vei ut av fengselet. Da jeg passerte den siste, kom Jesu ord «du skal aldri ha fast arbeid. Jeg har nok arbeid til deg». Jeg ble så satt i en celle på politistasjonen. Der satt fem menn på cellen ved siden av. Jeg vitnet for dem på thailandsk om Jesus. Alle fem lå på kne og tok imot Jesus, sier Glory Backman. På flyet hjem til Finland ba hun om en fredelig jul med foreldrene, men visste at et stort pressekorps med journalister ventet på flyplassen. Ti minutter før flyet landet, kom snøen.

– Og journalistene tok bilde av feil dame, ler hun.

Dobbelt benådet

Endelig hjemme, begynte Glory Backman på pinsevennenes bibelskole. En uke før hun begynte, sa Gud at der ville hun møte sin ektemann. Og slik ble det. I et syn så hun at hun og en mann og en liten gutt gikk hånd i hånd mot soloppgangen. Og slik ble det.

– Vi giftet oss etter tre uker sammen. Nå har vi vært gift i 25 år og vår sønn Amos blir 23 år neste uke, forteller hun og kikker kjærlig på ektemannen Mats Backman. Hun har gitt ut boken «Dobbelt benådet» på syv språk. Hun startet sin egen kristne kanal – TV7 – i Finland. Glory Backman gir ut det kristne kvinnemagasinet «Koko Nainen» (Hele kvinnen) for åndsfylte damer som vil leve etter Guds plan. Hun har nå laget ti programmer som snart blir sendt på TV Visjon Norges internasjonale kanal, Vision Heaven.

Eli Bondlid, tekst og foto
26.06.2009 13:47

<--Tilbake      Tips en venn


 

 

 


Google Idag.no
Hva er påske
Påsken er dette ene. Vår Gud regjerer, malak elohayik, som det står i sangen om Herrens lidende tjener i Jesaja 52:7.
  • Demonenes makt er beseiret – det var Bonhoeffers vitnesbyrd i fengslet
  • En farlig situasjon
  • Ali fra Gaza forteller sannheten som Gilbert og Fosse underslo
  • Det første bud inneholder Guds filosofi

  • Når fred er ei det beste
  • Boikottaksjon – et fredshemmende tiltak
  • Legers reservasjonsrett
  • Retten til liv
  • Flertallsbispene splitter Folkekirken

  • Pensjonert rektor – til Israel for 100. gang
  • 40 dager med bønn
  • - Jesus Church med pasjonsuke i Markus kirke
  • Israels nye superfly kan befordre 98 soldater 4000 km
  • På øvelse med Israels commando-soldater
  • Kina opfordrer Israel til «modig beslutning» under Peres´besøg
  • Blodmåne tirsdag kveld
  • Israel til PA: - Kutt ensidigheten eller betal for det
  • Antisemittiske partier på fremmarsj i Europa
  • Israel inkluderer alle
  • Takk og lov
  • 125 000 ventes til Israel
  • Ny Palestinensisk betingelse: «løslad 1200 fanger»
  • Studentprotest mot terroristtaler
  • Paven til Israel i vår tross streik
  • Pedersen med kampskrift mot abort
  • – Viktig å jobbe imot konflikter og for fred i verden
  • 2000 år gamle steinkister funnet i Jerusalem
  • Unison satsing på menighetsplanting
  • Pollard kan være fri om to uker